Revitalizace lomu
Již dlouhou dobu jsme řešily špatný technický stav kolejnic v lomu. Na jaře roku 2018 jsme objednaly koleje Busch feldbahn (H0f) s kovovým páskem mezi kolejnicemi. Lokomotiva rovněž od firmy Busch má magnet, který ji přitahuje ke kolejnicím. To zaručuje dobré jízdní vlastnosti. Pro přestavování výhybek jsme si vybraly motorické přestavníky MTB MP1. Po odstranění starých, ručně dělaných kolejí jsme vyčistily prostor pro nové koleje. Jediný úsek, kde zůstaly původní je ve starém lomu. Pokládka nových kolejí probíhala rychle. Výhybky jsme z důvodu snazší montáže přestavníků položily na samostatné desky.
Pro zaštěrkování kolejí jsme použily vlastní šterk. Při zkušební jízdě jsme ale zjistily, že tento štěrk je magnetický a chytá se k magnetu na lokomotivě. Z toho důvodu jsme byly nuceni štěrk odstranit. Překvapivě toto odstraňování kolejnice většinou přežily bez úhony. Po této zkušenosti jsme se rozhodly koleje nezaštěrkovat ale pouze doplnit drny trávy.
I po důkladném očištění a vysátí původního štěrku se stále objevují zrnka, která zastaví lokomotivu na výhybce. Lokomotivy byla původně napájena ze dvou tužkových baterií. Ty jsme vyměnily za napájení z trafa. Vozíky zatím používáme původní, ale plánujeme jejich výměnu za originální od firmy Busch.
Depo bylo upraveno pro provoz dieselové lokomotivy. Původní lokomotiva byla parní. Byly doplněny sudy s naftou a olejem.
Úpravou prošla i drtička. Byly vyměněny motory pro zvedání vrat výsypek a bylo instalováno třasadlo (vibrátor) pro lepší vysypávání kamene. Navíc jsme si nechaly osvětlit hvězdu na čele budovy. Ta se není rozsvěcí vždy po splnění plánu těžby.
Nyní je tedy hotovo.
Celou výměnu jsme si mohly dovolit hlavně díky vaším štědrým příspěvkům při výstavách.
Děkujeme
Všechny fotografie naleznete ve fotogalerii Revitalizace lomu odkaz>
Náhledy fotografií ze složky Revitalizace lomu